torstai 12. maaliskuuta 2009

Esclarmonden musiikillisesta sisällöstä

Esclarmonden johtoaiheista ja muistumateemoista

Esclarmonde nojaa, kuten Massenet’n eräät muutkin 1880–1890-luvun oopperat (Le Cid, Manon, Werther) Wagneria lähestyvään, mutta ei tämän kanssa samanlaiseen toistuvien musiikillisten aiheiden tekniikkaan. Erot ovat kuitenkin yhtä tuntuvia kuin yhtäläisyydet. Massenet’lla aiheiden määrä on pieni, ja ne jakaantuvat yhtäältä usein toistuviin pieniin motiiveihin, ”johtoaiheisiin”, toisaalta laajempiin ja harvemmin esiintyviin ”muistumateemoihin”. Toinen mahdollinen tapa eristää ja nimetä aiheet on jakaa ne "luonnemotiiveihin" (motifs caractéristiques) sekä "tilannemotiiveihin" (motifs de situation). Edellisiä on läydetty Esclarmondesta yhdeksän pääasiallista motiivia ja kahdeksan toissijaista motiivia, kun taas "tilannemotiivien" määrä on Esclarmondessa vähäinen ja niitä esiintyy lähinnä I näytöksessä Énéaksen yhteydessä ja III näytöksessä piispan kuulustellessa Rolandia.

Tärkeimpiä ovat päähenkilöihin ja manaukseen liittyvät aiheet. ”Esclarmonden teema” on täytenä versiona juhlallinen, kaksoisheleineen Wagnerin mieleentuova C-duuri-teema (s. 4),



riisutussa muodossaan kolmisointuinen, sekstin sisältävä, duodesimin käsittävä muistumateema (s. 20), joka esiintyy kaikkinensa 61 kertaa oopperassa.




Esclarmonden avainrepliikki oopperassa on "Je suis belle et désirable" (Olen kaunis ja haluttava) II näytöksessä (s. 94, 98, 106). Tämän wagneriaanis-kaipaavan "kauneus-aiheen" ennakoinnin voi löytää jo prologista (s. 11).



Esclarmondeen ja hänen velhottaren taikavoimiinsa liittyy kaksi aihetta: lyhyt, 111 kertaa toistuva, 32-osanuotteja sisältävä ”manausaihe” tai "taikavoima-aihe" (s. 54):



sekä varsinainen, kahdesta alaspäisestä murtosoinnusta koostuva henkien ”kutsumisteema” tai "yliluonnollisen vallan teema" (s. 55), joka esiintyy 78 kertaa oopperan kuluessa.


"Roland-teema" on trioloiva, fanfaarimainen ja pisterytminen (s. 29):



"Manausaiheen" lisäksi esiintyy muitakin lyhyitä "johtoaiheita", kuten trioloitu "turnajaisaihe" fortissimossa (s. 7):



ja "näkymättömien henkien aihe" 16-osamurtosointuina:



Pidempiä "muistumateemoja" ovat mm. "Esclarmonden rakkausaihe" (s. 23):



"metsästys-aihe" (s. 59–67):



"lumotun saaren aihe" (s. 50):



(s. 71, t. 5–6, 12–13)



trioloitu 16-osa-aihe, "henkien tanssiaihe" (s. 72):



"saraseeni-aihe" (s. 113, 126),



jota seuraa III näytöksen alussa "saraseenien fanfaari-aihe" (s. 126):



Tilanneaiheita on mm. I näytöksessä Eneaksen ilmaantumiseen ja läsnäoloon liittyvä aihe (s. 40):



"hekuma-aihe" (s. 99, 104, 185, 203, 205):



"Rolandin kärsimys" -aihe (s. 168, 171, 175, 194):



ja III näytöksen kirkolliset "religioso"-aiheet" (s. 136, 158, 206):






IV näytöksen alun pastoraalimusiikki (s. 226):


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti